توليد محتوا يا Content Creation دغدغهي تازهاي نيست.
تقريباً از زماني که صنعت چاپ به وجود آمد و ظرفيت توليد به تدريج بيشتر از محتواي در دسترس شد، توليد محتوا و پيدا کردن محتواي مناسب براي نشر به يک چالش جدي تبديل شد.
صنعت نشر در اروپا بلافاصله پس از اختراع ماشين چاپ، به سراغ چاپ انجيل رفت که هم کسي مدعي دريافت حقالتاليفش نبود و هم متقاضيان فراوان داشت.
اما بعد از مدت کوتاهي، ماجراي توليد محتوا جدي شد و بحث سفارش توليد محتوا به يک شغل تبديل شد. سردبيرهاي نشريات، وظيفهشان اين بود که موضوعات مناسب براي نشر را جستجو کنند و سپس توليد محتواي متناسب را به نويسندگان و ژورناليستها سفارش دهند.
با گسترش راديو و تلويزيون و قبل از توسعهي علم الکترونيک و ديجيتال، اصطلاح رسانه هاي الکتريکي يا Electric Media مطرح شد.
بزرگان و تحليلگران رسانه از همان زمان، بحث فراگير شدن رسانه و دسترسي انبوه به محتوا و رسانه را مورد توجه قرار دادند.
نورمن آنجل، مارشال مک لوهان، ژان بودريار، نيل پستمن و اروينگ گافمن از جمله افرادي بودند که چالش محتوا را در عصر رسانه هاي الکتريکي مطرح ميکردند.
اما طبيعتاً چون در آن مقطع، توليد محتوا همچنان محدود به بخش کوچکي از جامعه بود، هر زمان از چالش محتوا صحبت ميشد، بيشتر نگراني از حجم بالاي مصرف محتوا و تاثير رسانه هاي انبوه بر تفکر جمعي بود.
با ارزان شدن تکنولوژي ديجيتال و فراگير شدن دسترسي به ابزارهاي توليد محتوا (موبايل، دوربين ديجيتال، لپتاپ، اينترنت، وب و ساير ابزارهاي مشابه) چالش جديدي در فضاي محتوا ايجاد شد.
در کنارِ مشکل مصرف محتوا و غرق شدن زير حجم محتواي فراوان – که حداقل در يک قرن اخير، متفکران و تحليلگران را مشغول خود کرده است – مسئلهي توليد محتوا هم مطرح شد.
محتوا ااما متن نيست و انواع مختلفي دارد و ميتوان از آن در جاهاي مختلف استفاده کنيم
در زير نمونه هايي از توليد محتوا و استفاده از آن را بيان مي کنيم:
شرکت لگو و کوکاکولا از اين روش براي پيشرفت خود استفاده مي کنند. کوکاکولا محور اصلي تبليغات خود را بر پايه توليد محتوا قرار داده است.
شرکت لگو، لکسوس از اين روش براي پيشرفت استفاده کرد.
شرکت لوگو براي اين منظور شبکه اجتماعي مخصوص خود را تاسيس کرده است. جنرال الکتريک يک وبسايت دارد که در آن بحث هايي مربوط به تکنولوژي پاک اداره ميشود و راه کارهايي براي آينده ارائه مي شود. به طور کلي اين روش بسيار فراگير و قابل دسترس است. و استفاده از از روزانه بيشتر و بيشتر مي شود. به هر حال
توليد محتوا انواع ديگري هم دارد. مثلا در محتواي متني، نمونه توليد محتواي ترجمه شده و يا توليد محتواي تصويري، توليد محتوا با پاورپوينت.
به طور کلي توليد محتوا به خلاقيت شما باز ميگردد. و بسته به خلاقيت شما، تمام ابزارهاي موجود روي کامپيوتر شما مي تواند به کمک شما بيايد. تا بتوانيد منظورتان را به مخاطب تان برسانيد.
درباره این سایت