امروزه توليد محتوا به يکي از اصليترين استراتژيهاي بازاريابي ديجيتال در بسياري از کسب و کارها تبديل شده است. چرا که بازاريابي محتوا روشي اثبات شده در تعامل با مشتري محسوب ميشود و طبق آمار، 62 درصد نسبت به بازاريابي سنتي کم هزينهتر است. با اين حال، استراتژي محتوا با انتشار محتوا به پايان نميرسد؛ بلکه نيازمند مديريت درست است که ميتواند در قالب ابزاري با عنوان تقويم محتوا صورت بگيرد.
تقويم محتوا يک گاه شمار يا تقويم است که محتواهايي که ميخواهيد منتشر کنيد، به همراه زمان انتشار هر کدام، در آن درج شده است. ايجاد و مديريت تقويم محتوا ميتواند با نرم افزارهاي بازاريابي محتوا، يا تنها با طراحي يک تقويم معمولي در اکسل يا بر روي کاغذ صورت بگيرد. تقويم محتوا ميتواند کمي جامعتر باشد و نوع محتوا، مثل متني يا ويديويي، يا زمان انتشار در شبکههاي اجتماعي را نيز شامل شود. تقويم محتوا نه تنها براي کسب و کارها و بازاريابان محتوا، بلکه براي نويسندگان، ناشران، صفحات اجتماعي و مديران نيز کارآمد است.
تقويم محتوا ميتواند از چند جهت باعث پيشرفت فرايند استراتژي توليد محتوا شود. پيش از همه، اين ابزار به شما زمان ميدهد تا درباره محتوايي که قصد نگارش آن را داريد، به درستي فکر کنيد. در واقع، تفاوت اصلي نويسندگان حرفهاي با سايرين، اين است که نويسندگان معمولي شايد يک ساعت را تنها براي نوشتن يک پاراگراف صرف کنند، چرا که کاملا نميدانند قرار است درباره چه چيزي بنويسند. در حالي که نويسندگان حرفهاي نسبت به موضوع تسلط دارند.
با کمک تقويم محتوا ميتوان تمام ايدهها را به صورت سازماندهي شده در يک جا مشاهده کرد. اگر ميزان محتواي مورد نياز و انواع آن را مشخص کرده باشيد، در اين صورت تنها کافي است دست به نوشتن بزنيد و نيازي نيست براي پيدا کردن محتواي مناسب وقت تلف کنيد. تقويم محتوا شما را پيش از نوشتن محتواي جديد، نسبت به موضوع جديد آماده ميکند.
در همين حال، با داشتن يک تقويم سازماندهي شده، برنامه ريزي آسانتر از معمول ميشود. در اين صورت ومي براي تعيين دوباره استراتژي درباره محتوايي که بايد بنويسيد و تاريخ و پلتفرم انتشار وجود ندارد و در برنامهتان ثبات برقرار ميشود. مطالعات نشان ميدهد، 27 درصد از مشتريان ميگويند، محتواي منتشر شده بدون نظم زماني و با کيفيت پايين باعث ميشود تا اين باور در آنها القا شود که آن برند بهروز نيست و همگام با عادات مشتريان پيش نميرود.
27 درصد از مشتريان ميگويند، محتواي منتشر شده بدون نظم زماني و با کيفيت پايين باعث ميشود تا اين باور در آنها القا شود که آن برند بهروز نيست و همگام با عادات مشتريان پيش نميرود.
سازمان دهي محتوا تنها منجر به صرفه جويي در زمان نميشود. هر چند که زمان به تنهايي ميتواند پيشرفت زيادي به همراه داشته باشد. ويژگيهاي متعدد ديگري نيز هست که در ادامه به آنها ميپردازيم.
· اول از همه، ميتوان گفت با داشتن يک برنامه منظم ميتوانيد در شرايط متفاوت بهتر تصميم گيري کنيد که در رويدادها و شرايط غير منتظره بسيار کارآمد است. همچنين همکاري بين اعضاي تيم با وجود يک ليست منظم چندين برابر آسانتر ميشود. چرا که همه چيز با نظم کامل از پيش مشخص شده است.
· از ديگر ويژگيهاي تقويم محتوا اين است که براي توليد محتواي هميشه سبز به کمکتان ميآيد. محتواي هميشه سبز به آن دسته از پستهايي گفته ميشود که وابسته به زمان محدودي نيستند. يعني مخاطب در هر زمان به سراغشان ميآيد. اين محتواها بهترين دوستان بازاريابان به حساب ميآيند و با کمک تقويم محتوا ميتوانيد آسانتر به آن دسترسي داشته و با انتشار يا اشتراک گذاري در شبکههاي اجتماعي، استفاده چندباره و بهينهتري ببريد.
· علاوه بر اين، در يک تقويم، پستها بر اساس انواعي که خودتان مشخص ميکنيد قابل مرتب سازي هستند که ميتواند بر اساس هدف (مانند محتواي محصول محور، محتواي آموزشي يا…) يا دسته بندي مشخص شود. از اين رو ميتوانيد بازخورد هرکدام از محتواها را با توجه به فاکتورهايي مانند ماه، روز يا ساعات مختلف بررسي کنيد و از آمار بدست آمده براي پستهاي آينده بهره ببريد.
· ويژگي ديگر تقويم محتوا که به کمک بازاريابان ميآيد، کمک براي نه گفتن به پروژههاي غير ضرورري است. در صورتي که يک فهرست مشخص از محتوا داشته باشيد، ميتوانيد بهتر تصميم گيري کنيد که پروژه جديدي را به فهرست خود اضافه کنيد يا خير. اين ويژگي نيز در ثبات استراتژي توليد محتوا اثرگذار است.
منبع: https://faramohtava.com/editorial-calendar/
درباره این سایت